Etika pro evropské psychology


Autoři: Geoff Lindsay, Casper Koene, Haldor Øvreeide, Fredi Lang
Originální název: Ethics for European Psychologists
Překlad: Lenka Němečková
Původní rok: 2008
Rok vydání: 2010
Žánr: odborná literatura, psychologie, etika
Počet stran: 262
Moje hodnocení: 8/10 Pro edici Psyché nakladatelství Triton mám poněkud slabost. Vyšlo v ní už několik desítek svazků a tohle je další, který jsem si pořídila a nelituji. Téma etiky je v psychologii poměrně klíčové a s různými dilematy se během praxe bude setkávat každý z nás. Výrazným plusem knihy je množství příkladů z praxe a jejich následné rozebrání s nástiny možných řešení. Mimo to je v knize podrobně rozebrána samotná etika, existující etické kodexy a důsledky porušení etických zásad. S tím souvisí další plus knihy, kterým jsou přílohy v podobě znění etického metakodexu EFPA, dále doporučení týkající se hodnotících postupů a nápravných opatření v případě podání stížnosti na neetické chování, vodítka týkající se mediace v souvislosti se stížnosti na neetické chování a konfrontace se stížností. Kniha je obecně čtivá a vhodná i pro ty, kteří se o toto téma pouze zajímají.
Obálka: 10/10 Obálky této edice mám ráda. Jsou docela jednoduché, prakticky na sobě nemají žádné rušivé prvky a jsou podle mě zkrátka pěkné.
Anotace: Autory knihy Etika pro evropské psychology jsou čtyři význační evropští psychologové, členové Evropské federace psychologických asociací (EFPA) a její etické komise. Stejně jako jejich kolegové si uvědomují, jak často je v praxi nutné řešit etická dilemata, a to bez ohledu na to, ve které části Evropy se nacházíme nebo na jakou oblast psychologie se zaměřujeme (uvedeny jsou příklady z výzkumu, forenzní psychologie, pedagogické či klinické psychologie).

Součástí publikace je i Etický metakodex EFPA, jenž má sloužit jako podklad pro etické kodexy jednotlivých členských společností, které jej mají dále rozšířit o svá národní specifika. V hlavních kapitolách jsou rozpracovány jeho čtyři hlavní principy - respekt, kompetence, odpovědnost a integrita.

Cílem knihy je rozvíjet etické uvažování a především jednání v praxi. Čtenář se tu nesetká jen s teoretickými úvahami, ale najde zde i velké množství příkladů z praxe, jež inspirují k úvahám o etických otázkách. Proto poslouží nejen psychologům, ale i učitelům a studentům psychologie nebo každému, kdo se o tuto problematiku zajímá.
Ukázka: Síla tedy spočívá v tom, že Metakodex vznikl jako důsledek kolegiálního procesu a při jeho vytváření bylo dosaženo co největší shody. Druhou silnou stránkou byl jeho formát, který specifikoval, čím by se měly národní kodexy zabývat, přičemž specifické vyjádření ponechal na každé jednotlivé zemi.
Novější iniciativy se snaží posunout tento proces dále. Pracovní skupina stanovená Mezinárodní unií psychologické vědy (IUPsyS) na svém všeobecném zasedání v roce 2002 začala vytvářet Univerzální deklaraci etických principů pro psychology. Tato iniciativa usiluje o větší pokrytí než EFPA: jde jí o celosvětovou použitelnost. Má podporu IUPsyS, Mezinárodní asociace aplikované psychologie a Mezinárodní asociace mezikulturní psychologie.
Tato iniciativa má náročnější úkol, protože Deklarace usiluje podle své definice o to, aby byla použitelná a platná ve všech zemích. Univerzální deklarace vzniká jako řada konceptů, o nichž se diskutuje na mezinárodních konferencích. To je obezřetný a hloubavý přístup, který trvá dodnes. Ačkoli má trošku jiné cíle - jedná se přece jen spíše o deklaraci než o metakodex - chce také podporovat rozvoj optimální etické praxe. Obě iniciativy navíc mají společný záměr snažit se o kolegiální příštup a společný základ.
Výzvou do budoucna je i nadále rozvíjet tuto snahu o nalezení společného přístupu k etické praxi a přitom respektovat jednotlivé kulturní odlišnosti, jež je třeba vzít do úvahu, avšak nepřipustit, aby měl dominantní postavení jeden nejvlivnější nebo společný kodex/kodexy. V Evropě už se to podařilo; doufejme jen, že ke stejnému výsledku můžeme dojít i v celosvětovém měřítku. Výzva bude obzvlášť naléhavá v rozvojových zemích, jak jsme zjistili už v Evropě. Problémy představují omezené zdroje, zvláště ve výcviku, a nedostatečná infrastruktura, kterou by mohla nabídnout národní asociace. Kolegiální a respektující přístup však může vést k tomu, že psychologové ze zemí s dobře zavedeným výcvikem a podpůrnými systémy budou spolupracovat s kolegy z nově se rozvíjejících zemí. Důraz je zde na slově kolegiální, protože každý z nás se může od druhého hodně naučit.

Specifický technický vývoj

Když se ohlédneme za prvními sto lety psychologie jako profese, zjistíme, že došlo k ohromným změnám ve vědomostech i dovednostech na nich založených. Neustále se například rozvíjejí nové metody hodnocení i intervence.

(Kapitola 10. Etické výzvy do budoucna; Vytvoření společného etického kodexu?, Specifický technický vývoj, strana 237)

Nakladatelství: Triton
Knižní databáze: CBDB, Goodreads