Dějiny psychologie

Autorka: Alena Plháková
Rok vydání: 2006
Žánr: odborná literatura, psychologie
Počet stránek: 300
Moje hodnocení: 10/10 V této knize jsou přehledně zpracované dějiny psychologie. Docela mě překvapilo, že to není zase taková nudná učebnice, jak jsem čekala, ale naopak je celkem čtivá a i přesto se z ní dobře učí.
Obálka: 7/10 Obálka se mi docela líbí. Určitě je to jedna z těch lepších obálek učebnic.
Anotace: Nová česká učebnice dějin psychologie je určena všem studentům psychologie a ostatních humanitních oborů a také zájemcům o studium příslušného oboru. Čtenáři získají dokonalý přehled o vývoji psychologie již od svého prvopočátku, kdy se rozvíjela v rámci filozofie, kniha dále mapuje samostatný vznik a vnitřní diferenciaci oboru psychologie a hlavní směry 20. století, k nimž autorka řadí behaviorismus, gestaltismus, psychodynamickou, fenomenologickou, transpersonální a kognitivní psychologii, případně systémové a systemické teorie. Stranou nezůstaly ani postmoderní proudy v současné psychologii (feministická, diskursivní či kritická psychologie). Každá z kapitol obsahuje stručnou charakteristiku či základní myšlenkové paradigma příslušného vývojového období, životní příběhy a hlavní myšlenky jeho významných představitelů i ukázky děl. Jednotlivá témata jsou uspořádána velmi přehledně a čtivě.
Ukázka: Sullivan žil sám, ale přátelům ochotně půjčoval peníze. Ve společnosti dokázal být šarmantní a zábavný, ale udržoval si odstup. Dveře jeho domu byly nicméně otevřeny pro každého, kdo se potřeboval někam uchýlit. V psychiatrické profesi dosáhl Sullivan postupně všeobecného uznání. Po druhé světové válce pracoval pro UNESCO a Světovou zdravotnickou organizaci. Zemřel v hotelovém pokoji v Paříži při jedné ze svých pracovních cest do Evropy (Hall, Lindzey, 1997, s. 141; Drapela, 1997, s. 56).
Sullivana ovlivnila psychoanalytička Clara Thompsonová (1893-1958), u níž ve 30. letech absolvoval 300 hodin osobní analýzy. Thompsonová později spojila Sullivanovu psychiatrickou teorii s myšlenkami Ferencziho a Fromma a položila tak základy interpersonální psychoanalýzy (Mitchell, Blacková, 1999, s. 100-101).
Sullivan hodně přednášel a psal kratší články, ale nevydával knihy. Také jeho významné dílo ,,Interpersonální teorie psychiatrie" (1953) sestává z nepublikovaných přednášek, které uspořádaly jeho studentky Helen S. Perryová a Mary L. Gawelová. Sullivan zde definuje osobnost jako relativně trvalý vzorec opakujících se (recurrent) interpersonálních situací, které charakterizují lidský život. Prototypem takové interpersonální situace je kojení, doslova ,,bradavka ve rtech" (nipple-in-lips). Tato situace je integrována a udržována dětskou potřebou vody a jídla a mateřskou potřebou poskytovat péči (s. 110-111). Podle Sullivana dítě neustále prožívá tenzi (napětí), jejíž intenzita se pohybuje mezi absolutní euforií a absolutní tenzí, tj. stavem hrůzy. Jedním ze zdrojů napětí je nedostatečná satisfakce dětských fyziologických potřeb, která podle Sullivana indukuje tenzi u pečující osoby (mothering one), jež ji prožívá jako starostlivost a podnět k aktivitám směřujícím ke zmírnění napětí na straně dítěte. Formuje se tak základní vzorec vzájemné spolupráce: dítě potřebuje matčinu něžnou péči a matka ji potřebuje poskytovat (Sullivan, 1953, s. 37-40).
Druhým zdrojem napětí je úzkost, kterou u dítěte indukuje úzkostná matka. Podle Sullivana je prozatím záhadou, jak se úzkost přenáší z matky na dítě. Probíhá zde zřejmě určitý interpersonální proces, který lze označit termínem empatie, aniž by bylo jasné, co je médiem přenosu - snad ,,vlnění vzduchu nebo něco jiného" )s. 41). Podle Sullivana však každý pediatr potvrdí, že se matčina úzkost přenáší na dítě. Zatímco napětí způsobené neuspokojenými fyziologickými potřebami směřuje k jejich uspokojení a následné úlevě, indukovaná úzkost vyvolává potřebu interpersonálního bezpečí: dítě se cítí bezpečné, je-li matka uvolněná a klidná. Potřeba bezpečí je přitom naléhavější než fyziologické potřeby, jakými jsou hlad či žízeň. Pokouší-li se úzkostná matka dítě ulidnit tím, že ho nakojí, pak dítě její ,,zlý" prs odmítá, čímž se dále zvyšuje úzkostné napětí obou zúčastněných. Trvá-li nesnesitelná úzkost dítěte provázená jeho zoufalým pláčem dlouho, může se uplatnit ochranný dynamismus somnolentního odloučení (somnolent detachment): dítě přestává plakat, je apatické a ospalé, případně usne. Dynamismus je podle Sullivana relativně trvalý vzorec transformace energie, jehož opětovný výskyt charakterizuje žijící organismus. U člověka jsou nejdůležitějšími dynamismy opakující se vzorce interpersonálních vztahů (Sullivan, 1953, s. 103).
Sullivan zdůrazňuje, že hlavní snahou dítěte (i dospělého) je zbavit se úzkosti a dosáhnout v mezilidských vztazích bezpečí či euforie. U dítěte se postupně vyvíjí self-systém, což je sekundární dynamismus, který je produktem interpersonálních zkušeností s druhými lidmi, kteří jsou pro ně významní (significant others).

(Harry Stack Sullivan 1892-1949, strana 204)

Nakladatelství: Grada
Knižní databáze: CBDB, Goodreads