Duchovní cesty islámu


Autor: Luboš Kropáček
Rok vydání: 1993
Žánr: odborná literatura, náboženství, historie
Počet stran: 273
Moje hodnocení: 9/10 Tato kniha by se dala považovat v podstatě za učebnici, ale určitě je vhodná i pro ty, kteří se chtějí o islámu dozvědět něco víc z vlastního zájmu. Je ale lepší, když už člověk něco málo o islámu ví, protože kniha obsahuje mnoho informací a pokud neznáte ani ty nejzákladnější pojmy či osobnosti, tak se může stát, že se budete ztrácet. Kniha je rozdělena do několika kapitol, kde je vždy hlavní téma rozebráno podrobněji v podkapitolách a autor to prokládá islámskými texty. V knize je taky pár doplňujících fotografií.
Autor se věnuje historii, právu, etice, mystice, sektám a dalším věcem okolo tohoto náboženství. V podstatě by se dalo říci, že tam je islám probrán od A do Z, i když by si některá témata zasloužila hlubší rozebrání a některá by se tam jistě ještě dala zařadit. Vzhledem k rozsahu knihy je ale množství informací více než slušné a autor se snaží být objektivní, i když sám v úvodu přiznává, že se mu to nejspíš v některých směrech úplně nepovedlo a dal přednost tomu, co sám považuje za důležité. Nicméně i tak to pořád považuju za to nejobjektivnější o islámu, co můžeme najít na našem trhu.
Pro usnadnění je na konci uveden rejstřík jmen a pojmů, což je skvělá věc a na knize to oceňuju.
Kniha vyšla už opakovaně, naposledy v roce 2011, takže je celkem pravidelně aktualizovaná. Momentálně se chystá už 6. vydání, které vyjde v říjnu.
Obálka: 3/10 Obálka se mi zase tolik nelíbí. Možná, kdyby byla na přední straně taky klasická fotka jako na té zadní nebo obráceně - na zadní kresba jako na přední straně, tak by to třeba působilo lépe. Ale co se týče fontu nebo barvy, tak to je fajn.
Anotace: V co věřili Arabové před Muhammadovým vystoupením? Kdy se vlastně Muhammad narodil? Proč měl celkem deset žen? Jak vznikl Korán? V čem spočívají zvláštnosti jeho stylu? Čím se liší od bible? Co rozdělilo sunnity a šíity? Má také islám svoje desatero? Kolik je "překrásných jmen Božích"? Kdo dovedl k vrcholu filozofické myšlení islámského Východu? Který z arabských spisovatelů vnukl Defoeovi myšlenku Robinsona? Jak se dívá islám na proroky? Co říká Korán o nebi a pekle? Na kterých pěti pilířích islám stojí? Jak lze u muslimů dosáhnout rozvodu? Kolik svědků třeba získat, aby bylo možno ukamenovat cizoložnici? Jakou cestou dospívá islámský mystik k poznání Boha? Zná islám sekty? Proč islámské země ustrnuly ve svém vývoji? Komu vděčí islám za svou obrodu v moderní době? Čím se vyznačuje islámský reformismus a čím islámský fundamentalismus? Co je to "islámský socialismus"? V čem tkvějí shody a rozdíly islámu a křesťanství? V čem se rozchází islám s apoštolským vyznáním víry? Jak se podle Koránu jmenoval Mariin otec a jak bratr? Co vykládá Korán o Ježíšovi?

S islámem se potýkají a stýkají křesťanské národy a státy již od jeho vzniku v 7. století, kdy v Mekce vystoupil prorok Muhammad. Protože se však tyto dva světy většinou setkávaly na polích válečných, získaly o sobě obraz velice pokřivený a v obou zakořenily hluboké předsudky, které vyvolávaly vzájemné antagonismy. Jejich nebezpečnost vzrostla právě v moderní době, jež všechny země tolik sblížila intenzivními vztahy ekonomickými i politickými. Tyto předsudky a antagonismy způsobily, že do pozadí ustoupila hluboká spřízněnost obou náboženství: vycházejí ze společného základu - starozákonního monoteismu, přičemž mladší islám pojal do sebe mnoho prvků křesťanské nauky a dokonce uznal Ježíše za posledního předchůdce Prorokova. Navíc obě učení se rozvíjelo ve sféře řeckolatinské antické civilizace, jejíž dědictví po svém rovněž převzala.
Autorovi předkládaného díla náleží zásluha, že odkrývá tento nám blízký základ islámu a ukazuje, že ideologie politického a náboženského terorismu, málo obeznámenými publicisty často z něho odvozovaná, představuje pouze jeho hlučný extrém. Největší přínos knihy tkví ovšem v tom, že způsobem v české literatuře zatím nejfundovanějším a nejpodrobnějším podává systém nauky islámu i její bohatý a mnohotvárný vývoj od samých počátků až do současnosti. Přitom zároveň vyzvedá, jakých nábožensky, filozoficky i morálně vyspělých podob islám ve výkladu svých myslitelů nabyl a jak inspiroval i významné umělecké tvůrce. Protože učení Proroka a jeho pokračovatelů zahrnuje pokyny pro všechny oblasti lidského života a islámský svět zůstává dosud mnohem méně sekularizován než svět náš, poskytuje zároveň poučený vhled též do každodennosti stále tajemného Orientu.
Ukázka: Jiným, kolektivním pietním projevem je veřejná modlitba za nepřítomné, salát al-ghá'ib, na příklad za padlé účastníky palestinského lidového povstání.
Klasické islámské práco zná celou řadu zvláštních modlitebních obřadů, konaných navyklým způsobem při mimořádných příležitostech. Takovými jsou například modlitba za déšť, modlitba při zatmění slunce nebo měsíce, modlitba při toužebném přání (salát al-hádža), modlitba před prosbou o dobré vnuknutí, nebo noční modlitba s přestávkami (salát at-taráwih), kterou se věřící mohou modlit v ramadánových nocích.
Zatímco evropský sociologický přístup k islámské modlitbě, představující tak výraznou součást životního rytmu a sousržnosti muslimské obce, zdůrazňuje sociálně integrační funkci tohoto prominentního pilíře náboženství, muslimská tradice klade důraz spíše na očistnou funkci pro jednotlivce.

Modlitba je jako proud svěží vody, plynoucí přede dveřmi každého z nás. Pětkrát denně se do ní noří. Myslíte, že pak ještě zbude něco z jeho nečistoty?
Hadíth uvádějí Málik a Ibn Hanbal, v poněkud delším znění Buchárí

Náležité vykonávání je důležitou podmínkou blaha na onom světě.

Nejprve bude zvažováno, jak se člověk modlil. Je-li výsledek příznivý, dosáhl blaženství, ne-li, je ztracen
Hadíth uvádějí Nasá'í, Tirmidhí a Ibn Hanbal

Modlitba je také chápána jako důvěrný rozhovor s Bohem, který nesmí být nijak rušen. Tento přístup s velkým úsilím o vnitřní intenzitu prožitku široce rozvinula mystika.
Z filosofických hledisek rozlišuje Ibn Síná v krátké stati o modlitbě nezbytnou tělesnou kázeň a pokoru jako vnější stránku modlitby a vzhlížení k Bohu se srdcem a duší očištěnými od přání hmotného světa jako její význam vnitřní. Ghazzálí zase zdůrazňuje, že modlitba nabývá plného smyslu teprve účastí srdce, porozuměním, velebící úctou, hlubokou vážností, nadějí a pokorou. Modlitba by měla člověka odvést od zlých činů, jinak se naopak Bohu odcizí. Pokora vyjádřená prostrací připomíná člověku jeho vlastní konečnost.

Obličejem se dotýkáš toho nejnižšího: prachu. Když ses tak sám ponížil, věz, že se kladeš na patřičné místo a žeš přiložil správně větev zpátky ke kmeni, neboť z prachu jsi byl stvořen a v prach se navrátíš.
z Ghazzálího právního traktu KITÁB AL-WADŽÍZ (Krátká kniha)

(kapitola V. Povinnosti vůči bohu: pět pilířů, část Modlitba, strana 102)

Nakladatelství: Vyšehrad
Knižní databáze: CBDB, Goodreads