Kapitoly z psychologie pro zdravotnické pracovníky

 
Autoři: Marta Jobánková, Ivanka Bartošíková, Vladimír Jičínský, Jarmila Kvapilová, Lenka Minibergerová
Rok vydání: 2003
Žánr: odborná literatura, psychologie, zdravotnictví
Počet stran: 224
Moje hodnocení: 8/10 Jednotlivé kapitoly se zaměřují na základní témata z psychologie, které při své praxi zdravotnický pracovník využije. Respektive tam jsou i kapitoly, které radí, jak se zachovat v určitých situacích apod. Obzvláště se mi líbily ty, které jsou věnovány komunikaci. Akorát mi vadilo, že je to napsáno občas až moc jednoduše, ale možná i to je potřeba, aby to bylo pochopitelné opravdu pro všechny. A to si myslím, že tato kniha splňuje.
Obálka: 7/10 Na obálce jsou v podstatě jen důležité informace a nic navíc. Je to adekvátní k typu publikace. Zadní stranu jen trochu hyzdí velký čárový kód.
Ukázka: Vedle vztahu k dospělým se objevují i počátky specifických vztahů k dětem. Vedle zvědavosti, zkoumání, emočního napodobování atd., je častá především žárlivost při narození mladšího sourozence, což batole chápe jako "sesazení z trůnu".
Během kapitoly o období kojeneckém, jsme se zmínili o prudké separační úzkosti, kterou kojenec (od sedmého měsíce životaú prožívá i při krátkodobém odloučení od matky. Obecně platí, že riziko separační úzkosti přetrvává i po celé období batolecí a díky bohatějším výrazovým prostředkům může mít i mnohem bouřlivější průběh. Obdobím jako u kojence je proto třeba v případě hospitalizace umožnit matce co nejčastější kontakt s dítětem, popřípadě vyčlenit jednu ze sester (vychovatelek) která bude plnit roli osoby náhradní.
Díky výraznému pokroku v lokomoci, myšlení i řeči, díky stále dokonalejším výrazovým prostředkům i stále mnohostrannějším sociálním kontaktům a zkušenostem, získává dítě stále větší míru samostatnosti a vlastní autonomie. Dítě poznává, že ono samo je iniciátorem mnoha jevů v okolním světě, může jít kam chce, může něco vlastnit, k někomu přijít, nebo od něj utéci. Dítě si začíná "uvědomovat", že je osobností a má tendenci si vyzkoušet, kam až nově objevená autonomie sahá.
Tato fáze vývoje se dostavuje mezi druhým a třetím rokem života a mluvíme o ní jako o fázi vzdoru či negativismu. Mívá různě dramatický rpůběh a různě dlouhou dobu trvání. Dítě je v této době svéhlavé, neustále prosazuje svou vůli v čemkoli a proti komukoli. Negativismus je v této době samoúčelný - je to vzdor kvůli vzdoru. Tento první vážnější konflikt dítěte s dospělým je známkou rodící se osobnosti, objevení vlastního "JÁ" dítěte. Běžné výchovné metody nezabírají, selhávají i tvrdší výchovné postupy jako je křik a bití.
První vážnější konflikt dítěte s dospělým je známkou rodící se osobnosti. Dítě dává "svým způsobem" najevo, že je "někdo" ne "něco", čemu se dospělí věnují jen tehdy, když se jim zachce. Proto je velmi důležitý postoj, který zaujmou rodiče vůči malému rebelovi. Rodiče a vychovatelé si musí uvědomit, že dětský vzdor je přirozenou a nevyhnutnou součástí ontogeneze a do značné míry záleží na nich samých, jak dramatický průběh bude toto velmi senzitivní období mít. Čím tvrději budeme dítě trestat, a lámat, tím větší vzdorovitost u něj vyvoláváme.

(2. Vymezení jednotlivých období ontogeneze, 2.4 Batolecí období, strana 88)

Knižní databáze: CBDB, Goodreads