Přehled teorií osobnosti
Autor: Victor J. Drapela
Originální název: A review of personality theories
Překlad: Karel Balcar
Původní rok: 1995
Rok vydání: 2003
Žánr: odborná literatura, psychologie
Počet stran: 171
Moje hodnocení:
10/10 Tahle kniha je skvělá. Najdete v ní přehled nejznámějších teorií
osobnosti (Freud, Jung, Adler, Horney, Sullivan, Fromm, Erikson,
Dollard, Miller, Cattell, Lewin, Allport, Husserl, Rogers, Goldstein,
Maslow, Frankl) a něco málo i o životech jejich autorů. Je přehledně
uspořádaná a čtivá.
Mohu ji doporučit
všem, kteří se o psychologii zajímají, ale taky těm, kterým psychologie
nic moc neříká, ale z nějakého důvodu přehled o teoriích osobnosti
potřebují. Je to ale pouze přehled, takže i když tam jsou uvedeny
podstatné informace, tak nečekejte, že tam jsou teorie rozebrány od
začátku do konce. Studenti psychologie apod. si tedy jen s touto knihou
nevystačí, ale jako přehled je kniha perfektní.
Obálka:
0/10 Tak ta je podle mě hrozná. Tento styl moc nemusím, takže je mi
rozhodně sympatičtější obálka originálu, byť je na ní v podstatě jen
text.
Anotace:
Interpretací dynamiky osobnosti a jejího vlivu na chování člověka je
mnoho, a orientace v nich je proto náročná. Profesor Drapela předkládá
reprezentativní výběr třinácti nejvlivnějších teorií osobnosti v
psychologii s důrazem na životní dráhy jejich autorů a navrhuje i určité
jednotící pojetí.
Autor se vyjadřuje
jasně a jednoduše a nepoužívá zbytečně odborné výrazy tam, kde to není
nutné. Bere však plně ohled na zvláštní terminologii v případech, kdy ji
vytvořil sám autor příslušné teorie. Text je vhodně doplněn
vysvětlujícími obrázky a didaktickým aparátem.
Učebnice
je určena studentům pedagogiky, psychologie, sociologie, sociální práce
i odborníkům v praxi. Zaujme však každého, kdo na své životní nebo
profesionální dráze potřebuje porozumět mnoha často rozdílným výkladům
lidského chování a dynamickým procesům, které působí v lidské osobnosti.
Ukázka: Životní smysl
Jak
je pro Frankla příznačné, uvádí tento ústřední pojem své teorie
sdělením osobní zkušenosti (Frankl, 1978). Když mu bylo třináct let,
jeho učitel přírodopisu v jedné hodině poznamenal, že "život je pouze
procesem spalování, procesem okysličování". Aniž by se přihlásil o
slovo, Frankl vyskočil a "vychrlil na něj otázku: ,Jaký ale pak má život
smysl?" (s. 37). Odpověď nedostal.
Hledání
smyslu v životě je hlavní odpovědností každého člověka. Smysl nelze do
situace uměle vložit. Je již přítomen v každé situaci, s níž se jedinec
setkává, a je třeba jej v této situaci objevit. Životní smysl není
abstraktní, nýbrž tak konkrétní a jedinečný jako sama
situace (Frankl, 1978). Člověk musí být otevřen situacím, s nimiž se
setkává, a odkrývat (rozlišit) ten smysl, který odpovídá každé situaci a
jeho účasti na ní:
Pokud
by smysl, který čeká na své naplnění, byl ve skutečnosti pouhým
sebevyjádřením, pouhou projekcí vlastního přání, ihned by ztratil svou
povahu požadavku a výzvy. Nemohl by už člověka oslovit či povolat. ...
Myslím, že smysl naší existence si nevynalézáme, ale objevujeme jej. (Frankl, 1962, s. 100-101).
Každá
situace v sobě obsahuje smysl. Protože situace se den ode dne a hodinu
od hodiny stále vyvíjejí, smysl přítomného okamžiku "se stále mění.
Nikdy však nechybí" (Frankl, 1978, s. 39). Objevování tohoto stále se
měnícího smyslu v průběhu vlastního život je neustálou výzvou, jíž je
každý člověk vystaven:
Co
člověk doopravdy potřebuje, není stav bez napětí, nýbrž spíše usilování
a zápasení o nějaký cíl, který ho je hoden. Co potřebuje, není vybití
napětí za každou cenu, nýbrž výzva potenciálního smyslu, který čeká na
něj, aby jej naplnil. Co člověk potřebuje, není homeostáza, nýbrž to, co
nazývám "noodynamikou", tj. duchovní dynamikou v polarizovaném poli
napětí, kde jedním pólem je smysl čekající na naplnění a druhým pólem
člověk, který jej musí naplnit. (Frankl, 1962, s. 107)
Frankl
poukázal na to, že jedinec může objevit "smysl v životě trojím různým
způsobem: (1) vykonáním činu, (2) prožitím hodnoty, (3) utrpením (s.
113). Tyto tři způsoby nalezení smyslu v životě je třeba dále probrat.
(Kapitola 14: Logoterapie, strana 148-149)
Nakladatelství: Portál