Přehled teorií osobnosti

 
Autor: Victor J. Drapela
Originální název: A review of personality theories
Překlad: Karel Balcar
Původní rok: 1995
Rok vydání: 2003
Žánr: odborná literatura, psychologie
Počet stran: 171
Moje hodnocení: 10/10 Tahle kniha je skvělá. Najdete v ní přehled nejznámějších teorií osobnosti (Freud, Jung, Adler, Horney, Sullivan, Fromm, Erikson, Dollard, Miller, Cattell, Lewin, Allport, Husserl, Rogers, Goldstein, Maslow, Frankl) a něco málo i o životech jejich autorů. Je přehledně uspořádaná a čtivá.
Mohu ji doporučit všem, kteří se o psychologii zajímají, ale taky těm, kterým psychologie nic moc neříká, ale z nějakého důvodu přehled o teoriích osobnosti potřebují. Je to ale pouze přehled, takže i když tam jsou uvedeny podstatné informace, tak nečekejte, že tam jsou teorie rozebrány od začátku do konce. Studenti psychologie apod. si tedy jen s touto knihou nevystačí, ale jako přehled je kniha perfektní.
Obálka: 0/10 Tak ta je podle mě hrozná. Tento styl moc nemusím, takže je mi rozhodně sympatičtější obálka originálu, byť je na ní v podstatě jen text.
Anotace: Interpretací dynamiky osobnosti a jejího vlivu na chování člověka je mnoho, a orientace v nich je proto náročná. Profesor Drapela předkládá reprezentativní výběr třinácti nejvlivnějších teorií osobnosti v psychologii s důrazem na životní dráhy jejich autorů a navrhuje i určité jednotící pojetí.
Autor se vyjadřuje jasně a jednoduše a nepoužívá zbytečně odborné výrazy tam, kde to není nutné. Bere však plně ohled na zvláštní terminologii v případech, kdy ji vytvořil sám autor příslušné teorie. Text je vhodně doplněn vysvětlujícími obrázky a didaktickým aparátem.
Učebnice je určena studentům pedagogiky, psychologie, sociologie, sociální práce i odborníkům v praxi. Zaujme však každého, kdo na své životní nebo profesionální dráze potřebuje porozumět mnoha často rozdílným výkladům lidského chování a dynamickým procesům, které působí v lidské osobnosti.
Ukázka: Životní smysl

Jak je pro Frankla příznačné, uvádí tento ústřední pojem své teorie sdělením osobní zkušenosti (Frankl, 1978). Když mu bylo třináct let, jeho učitel přírodopisu v jedné hodině poznamenal, že "život je pouze procesem spalování, procesem okysličování". Aniž by se přihlásil o slovo, Frankl vyskočil a "vychrlil na něj otázku: ,Jaký ale pak má život smysl?" (s. 37). Odpověď nedostal.
Hledání smyslu v životě je hlavní odpovědností každého člověka. Smysl nelze do situace uměle vložit. Je již přítomen v každé situaci, s níž se jedinec setkává, a je třeba jej v této situaci objevit. Životní smysl není abstraktní, nýbrž tak konkrétní a jedinečný jako sama situace (Frankl, 1978). Člověk musí být otevřen situacím, s nimiž se setkává, a odkrývat (rozlišit) ten smysl, který odpovídá každé situaci a jeho účasti na ní:

Pokud by smysl, který čeká na své naplnění, byl ve skutečnosti pouhým sebevyjádřením, pouhou projekcí vlastního přání, ihned by ztratil svou povahu požadavku a výzvy. Nemohl by už člověka oslovit či povolat. ... Myslím, že smysl naší existence si nevynalézáme, ale objevujeme jej. (Frankl, 1962, s. 100-101).

Každá situace v sobě obsahuje smysl. Protože situace se den ode dne a hodinu od hodiny stále vyvíjejí, smysl přítomného okamžiku "se stále mění. Nikdy však nechybí" (Frankl, 1978, s. 39). Objevování tohoto stále se měnícího smyslu v průběhu vlastního život je neustálou výzvou, jíž je každý člověk vystaven:

Co člověk doopravdy potřebuje, není stav bez napětí, nýbrž spíše usilování a zápasení o nějaký cíl, který ho je hoden. Co potřebuje, není vybití napětí za každou cenu, nýbrž výzva potenciálního smyslu, který čeká na něj, aby jej naplnil. Co člověk potřebuje, není homeostáza, nýbrž to, co nazývám "noodynamikou", tj. duchovní dynamikou v polarizovaném poli napětí, kde jedním pólem je smysl čekající na naplnění a druhým pólem člověk, který jej musí naplnit. (Frankl, 1962, s. 107)

Frankl poukázal na to, že jedinec může objevit "smysl v životě trojím různým způsobem: (1) vykonáním činu, (2) prožitím hodnoty, (3) utrpením (s. 113). Tyto tři způsoby nalezení smyslu v životě je třeba dále probrat.

(Kapitola 14: Logoterapie, strana 148-149)

Nakladatelství: Portál
Knižní databáze: CBDB, Goodreads