Psychologie náboženství

 
Autor: Pavel Říčan
Rok vydání: 2002
Žánr: odborná literatura, psychologie, náboženství
Počet stran: 310
Moje hodnocení: 10/10 V této knize najdete snad vše, co se týče psychologie náboženství. Autor se nevyhýbá ani kontroverzním tématům. Kniha je napsaná velmi čtivě a mohu ji doporučit všem, kteří se v tomto směru potřebují orientovat kvůli práci nebo o to mají jen zájem.
Obálka: 8/10 Líbí se mi použitý obraz na přední straně obálky. A celkově mi to přijde pěkné, i když se jedná o odbornou literaturu.
Anotace: Náboženství nepřestává být v moderní společnosti přítomno. Naopak, mnozí v něm vidí zdroj, výraz, či dokonce řešení velkých problémů současnosti. Vedle tradičních forem religiozity se objevují podoby nové, někdy i nebezpečné.
Náboženské jevy jsou předmětem zájmu odborníků řady disciplín. O soustavnější reflexi své víry se snaží i mnozí věřící. Jim všem ukazuje v této knize přední český psycholog možnosti a důležité výsledky psychologického studia náboženství. Probírá, čím k porozumění náboženským jevům přispěly hlavní směry psychologického bádání (například teorie motivace, vývojová nebo sociální psychologie). Podrobněji jsou představeny proudy psychologického myšlení, které měly významný vliv na moderní chápání náboženství, především Freudova psychoanalýza a Jungova analytická psychologie. Pozornost je však věnována i speciálním tématům, například běžným a mimořádným náboženským prožitkům, morálce, lidské vině, svědomí, vztahu mezi psychopatologickými a náboženskými jevy a podobně. Kniha je určena psychologům, sociologům, religionistům, teologům, studentům těchto oborů a zájemcům o náboženství a víru.
Ukázka: K psychohistorii náboženství: Totem a tabu

Pro náboženství je typickým jevem tabu: určitá jednání, případně i myšlenky, jsou absolutně zakázány: pod nejpřísnějším trestem se nesmí vstoupit na určitá místa, tabuizován je dotyk určitých předmětů, vyslovení určitých slov atd. Náboženská tabu mívají svá zdůvodnění, jež však sama postrádají racionalitu (například zdůvodnění, proč jsou určitá zvířata nečistá a jejich maso není dovoleno jíst). Náboženská tabu připomínají - jak jsme uvedli - některé neurotické symptomy.
Freuda zaujal fakt, že mnohé kmeny uctívající totemy vytvořily zároveň tabu endogamie.* V době úzké spolupráce s Jungem vytvořil smělou myšlenkovou konstrukci, která nás dnes zajímá spíše jako povzbuzení k určitému způsobu uvažování než jako plauzibilní teorie. (Religionistické teorie, o něž se při tom opíral, byly již v jeho době považovány za sporné, Freudova konstrukce však byla dlouho značně populární - patrně pro svůj archetypický základ.)
Totemismus je spojen se dvěma tabu: a) zabít totemové zvíře (z toho existuje za určitých okolností výjimka) a b) sexuálně se stýkat s příslušnicí vlastního totemového společenství. Mohla by zde být souvislost s oidipovskou konstelací - s přáním zbavit se otce a s incestní touhou po matce?
Totem jako symbol kmenového praotce - toto spojení je nasnadě, ostatně je možno u příslušníků totemového společenství zjistit, že se považují za potomky totemu. Tento nález je v podivuhodném souladu s Freudovým psychologickým postřehem týkajícím se dnešních dětí: ty mívají fobii z určitého zvířete - a pak analýza často objeví, že tato fobie má kořeny v ambivalenci vůči otci.
Jak se však vytvořilo spojení mezi uvedenými dvěma tabu totemových komunit? Jak předpokládal Darwin, první lidé žili v malých tlupách. Vůdce takové tlupy mohl monopolizovat ženy a odhánět nebo zabíjet všechny sexuální soupeře, včetně svých vlastních synů, podobně jak to lze doložit u některých opic. A tu se stávalo, že se utlačovaní mladíci spojili, otce zabili a rituálně snědli. (Kanibalismus je náboženská záležitost, bývá spojen s vírou, že snědením muže lze získat jeho sílu.) V nově vzniklé situaci však pocítili za svou vzpouru výčitky svědomí - šlo přece o milovaného a obdivovaného otce. Zároveň si uvědomili, že jejich solidarita (a tím i stabilita kmene) je ohrožena soupeřením o ženy, které nyní měli k dispozici. Úleva od pocitů viny byla nalezena ve vztyčení totemu a v přijetí zákazu zabíjet totemové zvíře. Nebezpečné soupeření o ženy bylo eliminováno povinností exogamie. Opakované události tohoto typu vyústily v totemismus. Čas od času se konaly totemové hostiny, při nichž se pojídalo totemové zvíře. To lze považovat za opakování oné dávné události připomínající smysl a posvátnost totemu, jakož i obnovu síly získané kanibalistickým aktem.

*Endogamií se rozumí uzavírání sňatků mezi muži a ženami uvnitř určitého společenství; endogamie může být zakázána, tolerována nebo i přikázána. Opačný princip se nazývá exogamie.

(Část IV., Vybrané směry psychologického myšlení, Kapitola 17, Freudovská psychoanalýza, Freudovy analýzy náboženství)

Nakladatelství: Portál
Knižní databáze: CBDB, Goodreads