Psychologie a sociologie ekonomického chování

 
Autoři: Zuzana Hubinková, Ljubica Bakić-Tomić, Alois Surynek
Rok: 2008
Žánr: psychologie, sociologie, naučná literatura
Počet stran: 277
Moje hodnocení: 0/10 Není zase moc knih, které bych zvládla dočíst a následně je hodnotila jako tzv. odpad. U této knihy ale nemohu jinak. Publikace se snaží tvářit jako učebnice, ale k odbornosti má hodně daleko. Autorka toho o psychologii, sociologii a ekonomii už vůbec očividně skoro nic neví. Přitom většina témat je zajímavých a kdyby to někdo vydal, dejme tomu třeba jako zamyšlení autorky, tak bych to možná hodnotila lépe. Nicméně to, že to není vůbec čtivé, na tom by se nic nezměnilo. A není to tím, že se kniha snaží tvářit odborně, protože i taková literatura se dá napsat dobře. Pomyslnou třešničku na dortu tomu nasazují názory autorky, které jsou mnohdy opravdu úsměvné. Části, na kterých se podíleli dva další autoři, jsou o něco málo lepší, ale vzhledem k tomu, že jich je opravdu zlomek, tak se to do mého hodnocení ani nepromítlo. Upřímně nějak nechápu, jak tohle mohlo vyjít pod záštitou nakladatelství Grada.
Obálka: 6/10 Obálka kupodivu není tak hrozná jako obsah knihy, ale nenechte se zmást.
Anotace: Publikace, kterou máte právě před sebou, představuje odlišný úhel pohledu na relativně známá témata ekonomie, za nimiž stojí řada podnětných psychologických, sociologických i filozofických otázek. Měla by být určitým vodítkem k zhodnocení společensko-ekonomické situace v širších souvislostech, ale i literaturou, která pomůže při uchopení interdisciplinárních témat. Autoři se zaměřili nejen na ekonomické chování lidí, ale také na jejich prožívání v rámci mnoha ekonomicko-společenských změn. Knihu jistě ocení studenti i odborníci, kteří tak získají dokonalý přehled o řadě ekonomických témat z hlediska psychologie a sociologie.
Ukázka: Ze zákona existuje ochrana před diskriminací zaměstnavatele v přístupu k zaměstnání i pro seniory. Na druhé straně existují některá povolání a typy zaměstnání, kde s ohledem na pracovní činnosti, podmínky práce atd. nelze zcela vyhovět zákonu a tedy starším lidem, aby mohli být zaměstnáni. Může jít jak o ohrožení bezpečnosti jejich osoby, tak širší společnosti.
Měla by se také uplatňovat dostatečná ochrana před psychickým a fyzickým týráním starších lidí, neboť i oni, stejně jako děti, patří mezi rizikové skupiny ohrožené zneužitím.
Pokud srovnáme generaci starších lidí v České republice a ve vyspělém světě, narazíme na značné rozdíly. Starší lidé ve vyspělém světě se aktivně zapojují do společenského, kulturního i pracovního života. U nás generace seniorů nemá příliš možností zapojit se do pracovního procesu a nemá ani motivaci a finanční prostředky k vlastním aktivitám, k vlastnímu rozvoji.
Životní úroveň seniorů ve vyspělých zemích Evropské unie je na poměrně dobré úrovni a jednotlivé státy jsou garanty vyplácené minimální penze, která je ve většině států vyšší než životní minimum. Většina lidí si ve vyspělém světě, ale i u nás, uzavírá ještě v době aktivního pracovního zapojení penzijní připojištěním, které jim zaručuje, že jim životní úroveň po odchodu do důchodu příliš neklesne. Odpovědnost za život v penzi se bude časem více přesouvat ze státní pokladny na jednotlivce, neboť vyplácení penzí je i v současné době značně nákladnou položkou pro rozpočet.

5.4 POSTOJE SPOLEČNOSTI K POSTIŽENÝM LIDEM

Zdraví je vysoce ceněnou hodnotou, kterou si jen málokdo uvědomí, jako opravdu stěžejní hodnotu kvalitního života. Pokud ovšem jedinec onemocní, pak si začíná uvědomovat hodnotu zdraví ze zcela jiného úhlu pohledu. Řada lidí má pocit, že se jich přece žádné nemoci a postižení netýkají, realita může být jiná.
Vztah k postiženým lidem je obecněji výrazem tolerance k odlišnosti, respektování individuality, je výrazem odrazem hodnot a kvality člověka a celé společnosti.
Od počátku lidské civilizace mají postoje v sobě racionální a emotivní složku,111 která se projevuje v lidském chování. Lidská společnost odpradávna měla členy, kteří se v určitých znacích lišili od ostatních (vzhledem, smyslovými či tělesnými vadami, duševním stavem, nemocemi). Jednotliví členové společnosti i společnost jako celek se musela umět vyrovnat s těmito odlišnými členy. Tento vztah se v průběhu vývoje společnosti měnil.
Každá kultura si určuje, co je pro ni přijatelné a co nikoliv. Tyto hodnoty se mohou lišit mezi kulturami a to, co je někde v normě, může být jinde bráno jako patologický jev. Každá společnost si stanovuje svůj určitý ideál, ze kterého pak vyplývají základní normy toho, co je a není dobré, co je přijatelné, co nežádoucí, co normální. To se samozřejmě vztahuje i na vnímání a přijímání jednotlivých členů společnosti. Ti, kteří se odlišují v chování, fyzickým vzhledem či jinými charakteristikami, jsou často vnímáni jako cizí, ohrožující a nebezpeční.

111Emocionální postoj k postiženým jedincům může mít dva vyhraněné póly vnímání jedné skutečnosti, a to od soucitu až po odpor a hrůzu z něčeho negativního.

(5. Hodnoty a kvalita současného života, 5.3 Starší lidé a společnost, 5.4 Postoje společnosti k postiženým lidem, strana 92)

Nakladatelství: Grada
Knižní databáze: CBDB, Goodreads