Temný eros

 
Podtitul: O moci a bezmoci v mezilidských vztazích
Autor: Thomas Moore
Originální název: Dark Eros
Překlad: Světlana Šedová
Původní rok: 1994
Rok vydání: 2001
Žánr: populárně-naučná literatura, psychologie, sexualita
Počet stran: 163
Moje hodnocení: 8/10 Když jsem si půjčovala tuhle knihu, tak jsem o ní měla jinou představu. Její obsah mě lehce překvapil, ale nezklamal. Autor rozebírá díla markýze de Sade a s jeho myšlenkama jsem většinou musela souhlasit. Samozřejmě ne vždy, ale myslím si, že je to dobrá kniha. Považovala jsem trochu za výhodu, že jsem už kdysi četla dílo 120 dnů Sodomy od markýze de Sade a možná by bylo ještě lepší, kdybych četla všechna díla, o kterých Thomas Moore píše, i když uvedené ukázky k jeho rozboru stačí. Dá se to tedy brát i jako lehčí varianta pro ty, kteří právě nejsou schopni přečíst nějaké celé dílo markýze de Sade, ale přesto je toto téma zajímá.
Obálka: 7/10
Anotace: Kontroverzní spisy markýze de Sade jsou mnohými vnímány jako monotónní, nudné, perverzní, pornografické fantazie. Přestože takové jsou, lze je chápat i jiným způsobem. Známý autor Thomas Moore se zamýšlí nad hlavními tématy "sadovské" literatury jako nad mytologií, která neobvyklým způsobem odráží temné stránky života a vztahů každého z nás. Jde především o témata moci a bezmoci, jež přicházejí ke slovu nejen v intimních vztazích, ale i v tak obyčejných situacích, jako jsou například profesní vztahy nebo jízda po dálnici. V předmluvě, kterou ke knize napsal známý švýcarský terapeut Guggenbühl-Craig, jenž se dlouhodobě zabýval tématy dětské agresivity, je Temný eros doporučován jako povinná četba všem, kteří působí v oblasti pomáhajících profesí. Dále je určena všem zájemcům o populárně psychologickou literaturu.
Ukázka: Pokud je v umělcově díle obsažena jakákoli krutost, je to úsilí potřebné k tomu, aby se představivost udržela ničím nespoutaná. Civilizace váhá, zda povolit představivosti, aby se pohybovala svobodně. Této svobody je nutno dosáhnout, jako je tomu v případě umělce shora uvedeném, který do určité míry zavrhl společnost i rodinu. Avšak toto úsilí o představivost není důležité pouze pro umělce, nýbrž pro každého, kdo chce pečovat o svou duši. Všichni se musíme stá krutě sadovskými, abychom ochránili své představy i svou představivost.
Tak například žena plná touhy strávit rok v zahraničí jde k terapeutovi. Má závislého manžela a práci, která rodině umožňuje, aby si poměrně dobře žila. Terapeut by mohl zaujmout civilizované hledisko a pomoci své pacientce pochopit, že má za svou rodinu odpovědnost. Nebo by krutost její vize ustál a mohl by ji podpořit a představovat tak sílu, která pracuje ve prospěch její představivosti. Ochrana této fantazie, může to od ženy vyžadovat, aby zaujala bezohledný přístup k běžným povinnostem, což by se však mohlo dotknout citlivosti jejích milovaných. Představivost ne vždy zmírňuje obavy každodenního života.
Roland Barthes popisuje sadovskou izolaci jako snahu "zastřešit neřest před pokusy světa trestat ji". Barthesovo srovnání libertinského stahování se do ústraní a duchovních cvičení Ignáce z Loyoly je velmi trefné. Mnich se uchyluje do kláštera, aby uhájil ctnost, libertin proto, aby ochránil svou neřest.
Analytik se často nachází v pozici ochránce neřesti. Neřest je samozřejmě realtivní. Je například zcela běžné, že někdo pevně věří v ctnost nesobeckosti. Mnozí z nás byli vychováni v absolutní jistotě, že sobectví je nectnost. Avšak když posloucháte životní příběhy nesobeckého člověka, slyšíte o této ctnosti hořké svědectví a všimnete si typických znaků vytěsňování. Nesobecký člověk často nenápadně ovládá druhé a slouží sobě. Pozornost vůči já přešla do podzemí, nikoli do sadovských pečlivě upravených kabinetů neřestí, nýbrž do míst vytěsnění a útlaku. Analytik si myslí: Proč by tento člověk nemohl věnovat jistou upřímnou a přímou pozornost sobě samému namísto toho, aby se vzdával zodpovědnosti za sebe ve jménu nesobeckosti? "Být sobecký je pro mne příliš jednoduché," řekne ten člověk, slepý k narcismu, který se skrývá v jeho milované ctnosti. To je případ, kde by určité zaškolení do sadovské sebestřednosti mohlo napravit výstřední ctnost.

(Kapitola 5. Izolace a vězení, strana 77)

Nakladatelství: Portál
Knižní databáze: CBDB, Goodreads