Psychologie XX. století
Autoři: Jiří Hoskovec, Milan Nakonečný, Miluše Sedláková
Rok: 2002
Žánr: odborná literatura, psychologie
Počet stran: 280
Moje hodnocení:
9/10 Tato kniha obsahuje několik částí, z nichž každou napsal jeden z
autorů, případně dva z nich. Můžete zde najít americký strukturalismus,
americký funkcionalismus, fenomenologickou psychologii, raný
behaviorismus až neobehaviorismus, raný gestaltismus až neogestaltismus,
humanistickou psychologii, transpersonální psychologii a kognitivní
hnutí v americké psychologii. Jednotlivá témata mi přijdou dobře
zpracovaná a kupodivu k rozsahu jsou i docela obsáhlá, není to tedy jen
povrchní popis daného směru. Na odbornou literaturu je text i relativně
čtivý.
Obálka: 10/10 V jednoduchosti je krása. Obálka se hodí k obsahu knihy.
Ukázka:
Společným jmenovatelem redukce je invarianta, tj. takový znak objektu,
který tůstává identický ve všech jeho obměnách: tj. např. to, co činí
trojúhelník trojúhelníkem, ať je dán v jakékoli poloze nebo velikosti či
materiálu. V první rovině je to šířeji používaná metoda i u některých
psychologů, kteří se k fenomenologii přímo nehlásí (jako např. A.
Pfánder, Ph. Lersch a další). V druhé rovině, která je již pro
Husserlovu fenomenologickou psychologii specifická, je to eidetická
redukce, která směřuje od intencionálního předmětu k jeho podstatě a v
níž se realizuje "skok od fenoménu k jeho předmětné podstatě, tzn. každý
intencionální předmět konkrétně psychického zážitku (fenoménu) je
redukován na svůj čistý podstatný obsah" (Herzog, 1992, s. 209). Tato
procedura se podle citovaného autora uskutečňuje ve dvojím směru: buď se
zaměřuje na redukci intencionálního předmětu samého (např. na podstatu
jabloně), nebo se zaměřuje na modality aktů, v nichž může být jabloň
dána (ve vzpomínkách, ve vnímání, fantazii atd.). Příklad s jabloní
uvádí sám Herzog, avšak dobrým příkladem takového fenomenologického
postupu je studie o plameni svíce G. Bachelarda.2 Ve své
charakteristice redukce - klíčové metody fenomenologie - pak Herzog
pokračuje: "Eidetická redukce tak označuje postup vycházející od
libovolného faktu ke stále vyšší obecnosti, až dospěje k jeho
generálnímu eidosu (podstatě): od druhové podstaty, jako je např.
vnímání, strom, vzpomínka, láska, nenávist postupuje k podstatě
prožívání a konečně k podstatě vědomí vůbec. Husserl nazval tento postup
terminologicky zmateně - ideace nebo zření podstaty, resp. nazírání
podstaty" (Herzog, 1992, s. 209n.). Někteří fenomenologové, např. C. F.
Graumann a další, však výslovně hovoří o tom, že fenomenologicky lze
redukovat objekty jakéhokoli druhu, ale nikoli kategoriální psychické
funkce či procesy, jako je např. vnímání, což však obsáhle učinil M.
Merleau-Ponty. Na redukci pak navazuje popis toho, k čemu redukce
dospěla. Podle S. Strassera (1964, s. 64) fenomenologie není nic jiného
neř "umění popisu". To se ovšem uplatňuje zejména v některých
tematických oblastech, jako je např. umění (viz práce polského
kritického fenomenologa R. Ingardena). J. Patočka ve svém doslovu k
českému vydání Husserlových "Karteziánských meditací" (Husserl, 1968, s.
183) uvedl, že Husserlova snaha dospět redukcí psychické reality
(empirie) na "transcendentální ego" nejde na kořen věci, na zvláštnost
já, jíž je to, že "já je samo o sobě aktivitou vědomí o sově, takže není
pouhým objektem reflexe, nýbrž je již předreflexívně sebe-vědomé".
2 Bachelard, G.: Plamen svíce. Praha, Obelisk 1970.
2 Bachelard, G.: Plamen svíce. Praha, Obelisk 1970.
(Fenomenologická psychologie, Husserlova fenomenologická psychologie, strana 64)
Nakladatelství: Karolinum