Vývojová psychologie

 
Autoři: Josef Langmeier, Dana Krejčířová
Rok vydání: 2006
Žánr: odborná literatura, psychologie
Počet stran: 360
Moje hodnocení: 9/10 Obsáhlá učebnice vývojové psychologie, kde najdete všechno, co potřebujete ke studiu. Jednotlivá témata jsou rozebraná dostatečně. Kniha je napsaná srozumitelně, ale mně osobně se z ní zase tolik dobře neučilo, což může být způsobeno i tím, že mě obecně vývojová psychologie vůbec nebaví, to přiznávám. Takže udržet pozornost při čtení bylo kolikrát pro mě docela těžké, ale ostatním to dělat problémy nejspíš nebude, zvláště ne těm, kteří mají k této disciplíně kladný vztah.
Na učebnici se mi líbila její logická struktura, občasné doplnění obrázkama k textu pro lepší představu a taky oceňuji přílohy, kde mimo jiné najdete i stručný přehled o neuropsychickém vývoji dítěte (je to mnohem příjemnější, než hledat konkrétní údaj v textu). A taky její rozsah, protože vám podané informace bohatě stačí a nemusíte si dohledávat něco i někde jinde, pokud vyloženě nechcete.
Obálka: 7/10 Na obálce je použitý zajímavý obrázek a celkově si myslím, že je obálka docela povedená vzhledem k obsahu knihy.
Anotace: Hlavní poznatky o psychické ontogenezi člověka vycházející z klinické praxe zkušených autorů přináší tato kniha ve svém čtvrtém vydání. Obsahuje ucelený teoretický základ oboru, a je to proto již dlouhá léta základní učebnicí pro studenty na vysokých školách a studijním materiálem pro zájem z řad psychologů, pedagogů, pediatrů, ale i zainteresovaných laiků. Čtvrté vydání je však v mnohém aktualizováno a doplněno o novější informace. Rozšířeny jsou zejména kapitoly vztahující se k období vývoje v dospělém věku. Publikace svou vyváženou koncepcí poskytuje komplexní pohled na problematiku psychického vývoje jedince.
Ukázka: Podobně časté a nespecifické jsou i nejrůznější vágní somatické stížnosti (bolest bříška, hlavy, končetin, pocity únavy apod.). Konkrétní obsah i projevy všech psychických poruch jsou přitom vždy silně závislé na věku dítěte.
Dětská psychiatrie ovšem dlouho usilovala o popis psychopatologických stavů u dětí a mladistvých spíše v pojmech převzatých z psychiatrie dospělých a jen s malým ohledem na vývoj dítěte. Teprve v posledních asi dvou desetiletích se objevuje snaha opřít dětskou psychiatrii důsledně o vývojová hlediska. Eisenberg (1977) a zejména pak Rutter (1980) a i řada dalších (zvláště anglických) autorů zdůraznila, že vývojová perspektiva je pro rozvoj psychiatrie dětí (ale zčásti i dospělých) podstatná. Vývojové hledisko představuje totiž článek spojující genetické determinanty a proměnné prostředí, individuální psychologii a sociální nároky, fyziogenní a psychogenní příčiny poruch (Rutter, 1980). Význam vývojového hlediska je zřejmý i z toho, že některé poruchy manifestující se výrazně v dospělosti mají při bližším sledování své kořeny v dětství a že se v různých věkových obdobích rozdílně projevují. Ostatně u nás popsali už v padesátých letech Holub a Švancara (1957) změny ve výskytu různých psychických poruch u dětí různého věku. Řada obtíží spontánně mizí a naopak jiné vznikají nebo se stupňují v pozdějším dětství, v dospívání nebo v časné dospělosti.
Vývojová psychopatologie by ovšem neměla být ztotož'nována s dětskou psychiatrií. Základy dětské psychiatrie jsou širší - musí zahrnovat i jiné vědecké disciplíny (Rutter, Hersov, 1977). Na druhé straně se pak vývojová psychopatologie týká i psychiatrie dospělých. Podrobnější přehled nových názorů na vývojovou psychopatologii se už vymyká z rámce této knihy a lze jej nalézt v práci E. Malé (1989). Na tomto místě se proto pokusíme krátce odpovědět na dvě spolu související otázky:

1. Jsou psychické poruchy v dospělosti následkem poruch psychického vývoje v dětství (zejména poruch v prvých asi pěti letech života)?
2. A z opačné perspektivy: Vyústí psychické poruchy v dětství vždy nutně i v poruchy v dospělém věku?

1. Retrospektivní studie ukázaly, že je to zvláště antisociální chování v dospělosti, kterému skoro vždy předcházejí podobné poruchy v dětství (zejména poruchy chování, ale i ADHD); jen zřídkakdy se začínají antisociální projevy objevovat poprvé až v dospělém věku. Neurotické projevy a reaktivní depresivní stavy se naproti tomu objevují dosti často poprvé až v dospělosti, aniž bychom v anamnéze nacházeli poruchy psychického vývoje v dětství. Jen u části těch, kteří se v dospělosti léčí pro úzkostnou poruchu nebo depresi, byly úzkostné symptomy přítomny již v dětském věku, některým neurotickým poruchám dospělých předcházely také spíše poruchy chování v dětství (až u 25 %).
Podobně se symptomy bipolární poruchy (maniodepresivní psychózy) a těžkých (endogenních) depresí objevují v analogické podobě zpravidla až v období dospívání nebo v dospělosti bez předchozích podobných poruch v dětství, i když nespecifické psychické potíže (často opět hlavně poruchy chování) jsou v jejich anamnézách časté. Některé výzkumy také ukazují na to, že v anamnéze depresivních osob se častěji vyskytují ztráty rodičů (úmrtím, odloučením), a že by bylo tedy možné předpokládat "skrytou" dispozici k pozdější manifestní depresi.
Také schizofrenie se manifestně projevuje zpravidla až v pozdní adolescenci nebo v časné dospělosti. Řada studií však přesvědčivě dokazuje, že v anamnézách dospělých schizofreniků lze asi v polovině případů nalézt zřetelné abnormality psychického vývoje.

(5. Vývojová psychologie a hraniční disciplíny, 5.3 Vývojová psychologie a vývojová psychopatologie, strana 273)

Nakladatelství: Grada
Knižní databáze: CBDB, Goodreads