Krizové situace ve škole


Autorka: Miroslava Kovaříková 
Rok vydání: 2020
Žánr: odborná literatura, pedagogika
Počet stran: 88
Moje hodnocení: 10/10 Pravda je, že tuhle knihu jsem si půjčila v podstatě omylem, protože jsem podle názvu usoudila, že se bude jednat o krizové psychologické situace ve škole, a tudíž se mi to bude hodit v praxi. Nicméně tato útlá knížka je tak čtivá, nemá zbytečnou omáčku a jde hned k věci, že jsem si ji přečetla i tak.
Obsahem knihy je tedy bezpečnost žáků ve škole a mimo ni, rozebírá se tam několik situací, které mohou nastat. Konkrétně se věnuje implementaci bezpečnostní problematiky do edukační reality, bezpečnostní problematice ve školní praxi, běžným rizikům ve škole, jako jsou třeba úrazy, dopravní bezpečnosti, požární ochraně, výjezdům žákům mimo školu a mimořádným událostem, jako jsou třeba přírodní katastrofy či aktivní střelec ve škole, kde je uvedena i zajímavá kazuistika z USA. Témata jsou zpracována stručně a výstižně, myslím si, že to je ideální pro začínajícího učitele, aby se v této oblasti zorientovali a zároveň to mohli používat i v praxi.
Jsou tam uvedeny reálné příklady a někde je přidaný text, který má vést k zamyšlení. To se mi taky líbilo a obecně je kniha hezky strukturovaná a přehledná. Najdete tam i bohaté přílohy, kde je seznam zákonů a vyhlášek, krizovou kartu, záznam o úrazu a kontrolní test z probraných témat.
Obálka: 5/10 Neurazí, nenadchne. Asi bych to nazvala takovou klasikou u odborné literatury.
Anotace: Často se dozvídáme o případech šikany, násilí a podobného rizikového chování ve školním prostředí. Termínem „krizové situace“ v názvu knihy se rozumějí ohrožující situace, které vyžadují rychlá, samostatná, a především správná rozhodnutí.

Na jedné straně jde o běžná rizika, například při dozoru nad žáky během akcí mimo budovu školy, s nimiž se pedagogové setkávají bežně, ale na straně druhé jsou to i nejrůznější mimořádné situace, často odrážející životní styl celé společnosti.

Cílem knihy je přispět k vytváření bezpečnostního a právního povědomí především pedagogů a ostatních zaměstnanců škol, ale i studentů pedagogických oborů a v neposlední řadě všech, kdo pracují s dětmi a mládeží.
Ukázka: Po prostudování kapitoly byste si měli uvědomovat:

  • Že je nutné soustavné vzdělávání v oblasti bezpečnostního a právního povědomí jako součástí profesních kompetencí učitele.
  • Připustit si fakt, že kromě běžných rizik mohou nastat i mimořádné situace a že zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a studentů patří k základním povinnostem učitele a je nezbytným předpokladem k rozvoji dalších činností ve škole.
  • Že při setkání se s rizikovou či krizovou situací informovaný člověk reaguje vždy lépe.

2.1 Bezpečnostní gramotnost

Pedagog jednadvacátého století je v prostředí školy zodpovědný za mnohem více než jen vzdělávání žáků. Vývoj role učitele ve škole odráží priority dnešní společnosti a jednou z těchto priorit je i bezpečnost. Součástí diskurzu o řízení školy se stalo i téma řízení krizových situací, které však není pouze záležitostí vedení školy či školního poradenského pracoviště. Každý pedagogický pracovník se může ocitnout v roli potenciálního manažera krize ve třídě či ve škole, každý učitel se může setkat se situací, která vyžaduje různé formy krizové intervence.
Školu může v dnešní době postihnout celá řada situací, které ohrožují bezpečnost žáků i pedagogů. Vnější hrozby, jako například přírodní katastrofy, mohou představovat výrazné nebezpečí, úloha pedagogů v takových situacích však bývá omezena. Oproti tomu vnitřní hrozby ve škole, jako například výskyt rizikového chování či vniknutí cizí osoby do prostoru školy, mohou vyžadovat reakci pedagoga, ale i ostatních zaměstnanců školy a žáků. Znalost bezpečnostních hrozeb a příslušných postupů může pomoci takové situaci předcházet a správná intervence ze strany pedagogických pracovníků může příznivě ovlivnit výsledek, včasný zásah jí může dokonce zabránit. Učitel se tak dostává do netradiční role krizového pracovníka (Lazarová, 2008). Povinností učitele je posilovat důvěru v bezpečí školy svou profesní připraveností ke zvládání standardních i mimořádných situací, a to směrem k žákům, rodičům, ostatním učitelům, ale i zřizovateli.

Nakladatelství: Grada
Knižní databáze: CBDB, Goodreads