Řbitov zvířátek

Autor: Stephen King
Originální název: Pet Sematary
Překlad: Ivan Němeček
Původní rok: 1983
Rok vydání: 2008
Žánr: horor, thriller
Počet stran: 375
Moje hodnocení: 8/10 Jako první jsem od Kinga četla Svědectví a upřímně jsem si myslela, že je to taky moje poslední kniha od něj. Pár let to trvalo, ale přece jen jsem mu dala druhou šanci. Říkala jsem si, že Řbitov zvířátek je mnohem kratší, jiný žánr a horší to vlastně být už nemůže. Takže dost příležitostí mě příjemně překvapit.
King psát umí, to už jsem věděla, a tady to nebylo jinak. Příběh se rozbíhá zvolna a až na konci pěkně vygraduje. To je to, co se mi na knize líbilo. Zvláště ten konec se povedl, to musím uznat. Nicméně jsem očekávala trochu větší horor a i když na několika místech byla mrazivá atmosféra, tak moje očekávání to v tomhle směru nenaplnilo, což mi přišlo škoda, protože potenciál tam byl opravdu velký. V podstatě mi tam chyběla akce a doopravdy jsem si užívala až ten konec. Domnívám se, že bych dokázala lépe vnímat atmosféru filmového zpracování, které jsem zatím neviděla, ale umím si představit, že by to na mě působilo mnohem děsivěji.
Ale vůbec tím nechci říct, že by kniha byla špatná. Naopak mě King opravdu příjemně překvapil, protože se to četlo dobře, moc se mi líbil námět a ačkoliv většina knihy byla pomalá, tak mě to bavilo. Rozhodně si u mě tímhle vylepšil obraz a třeba se ještě někdy setkáme.
Obálka: 5/10 Jedna z těch, co neurazí, ani nenadchne. Je tam vidět pokus o nějakou děsivější obálku, která sedí ke knize.
Anotace: NEJDĚSIVĚJŠÍ KINGOVA KNIHA, JAKÁ KDY BYLA NAPSÁNA!

Rodina Creedových se usadí ve starém domě v půvabném prostředí venkova státu Maine. Otec - lékař, krásná žena, rozkošné děti. Zdálo by se, že nic nemůže překazit jejich štěstí...

Avšak objevuje se Cosi, co mrazí krev v žilách. Cosi strašidelnějšího než sama smrt. Cosi nesrovnatelně příšernějšího a silnějšího...
Ukázka: Řekl to však pobaveně. Skutečně pobaveně.
Chvíli váhal, ale pak se pohnul. Za to kratičké zaváhání byl vzápětí potrestán - sklouzl po drnu a málem ztratil botu, když vytahoval nohu z bahnitého sevření.
Ten hlas - pokud to byl hlas - se ozval znovu, tentokrát zleva. A vzápětí zezadu... přímo za jeho zády. Kdyby se ohlédl, spatřil by možná kousek za sebou nějakou zakrvácenou věc - vyceněné zuby, blýskavé oči... jenže tentokrát Louis nezpomalil. S pohledem upřeným před sebe pokračoval v chůzi.
Náhle jako by mlha pohasla a Louis před sebou rozpoznal vznášející se poťouchlou tvář. Měla sytě žlutošedé, zapadlé a lesklé oči, zdvižené k nebi jako na nějakém klasickém čínském obrazu. Pootevřená ústa se svěšenými koutky, ohrnutý spodní ret odhaloval černohnědé zuby, obroušené až k dásním. Louise nejvíce vyděsily uši ve tvaru zakřivených rohů... nikoli ďábelských, ale beraních rohů.
Zdálo se mu, že ta příšerná vznášející se hlava mluví a směje se. Její ústa se pohybovala, přestože ohrnutý spodní ret se nikdy nevrátil do původní polohy ani nenabyl původního tvaru. Žíly na ní vystupovaly černě, nozdry se vzdouvaly a vypouštěly obláčky páry, jako by hlava žila a dýchala.
Když Louis přišel blíž, vyplázla na něj vznášející se hlava jazyk. Byl špinavě žlutý, dlouhý a skvrnitý, šupinatý. Louis pozoroval, jak se jedna šupina odloupla a ze vzniklého otvoru vylezl bílý červ. Jazyk se líně a posměšně vyplazil až někam k místům, kde by měl být ohryzek.
Louis si přitáhl Gage a pevněji ho objal, jako by ho chtěl chránit. Znejistělá noha mu znovu začala sklouzávat po úzkém drnu.
Možná uvidíte oheň svatýho Eliáše, námořníci mu říkaj ráhnový světlo. Může vyvolat různé dojmy postav, ale nic to není. Když uvidíte nějakou takovou postavu a bude vám to vadit, prostě se koukněte jinam...
Judův hlas, který mu vytanul na mysli, ho přiměl k rozhodnosti. Začal získávat jistotu, i když zprvu trochu klopýtal; postupně však nabyl ztracené rovnováhy. Nepodíval se jinam, ale uvědomil si, že vznášející se hlava si drží stále stejný odstup - pokud to ovšem byla hlava a ne něco, co stvořila jeho představivost - a postupně se rozplývá v mlhu.

Nakladatelství: Beta
Knižní databáze: CBDB, Goodreads

Oblíbené úryvky z knihy 

Smrt je záhadná, ale pohřbívání je tajemné.

Adaptace knihy nebo inspirace knihou

Film: Hřbitov domácích zvířátek, 1989, USA
        : Řbitov zvířátek, 2019, USA