Co vás v dějáku nenaučili

Podtitul: Podle podcastu Příběh, který se opravdu stal
Autorka: Markéta Lukášková  
Rok vydání: 2022 
Žánr: populárně-naučná literatura, historie
Počet stran: 223
Moje hodnocení: 8/10 Málokdy se dostanu k novějším knihám tak brzy, ale tato mě zaujala hned a kupodivu netrvalo dlouho a měla jsem ji k dispozici k přečtení. Ačkoliv jsem poslední 2 roky gymnázia měla výborného dějepisáře, který rád i vyprávěl kromě diktování letopočtů, tak nás to už nezachránilo a skončili jsme zmíněním o 2. světové válce. Věřím, že by nám toho mohl předat mnohem více, kdyby na to byl čas a dostal k tomu prostor. Dnes je to snad o něco lepší.
Zcela se ztotožňuji s myšlenkou autorky, že je důležité znát svou historii. Ostatně v současné době je to poměrně dobře vidět. V našich moderních dějinách mám stále mezery i přesto, že jsem se to v pozdějších letech snažila dohnat stejně tak jako znalosti v jiných oblastech, které považuji za důležité, ale ve škole o nich nepadla jediná zmínka. Tato kniha byla dalším střípkem, jak se v něčem vzdělat. Moje očekávání v podstatě naplnila. Ze začátku jsem trošku bojovala se stylem psaní autorky, ale čím jsem byla v knize dále, tím víc se držela faktů, to mě naprosto vyhovovalo a začalo mě její vyprávění bavit.
Líbí se mi, jak je kniha koncipovaná, přijde mi to originální a díky tomu bych se nebála ji doporučit širokému spektru čtenářů, ale i nečtenářů. Je rozdělena na několik částí podle rozmezí v letech (1948-1959, 1960-69, 1970-1979, 1980-1989), kde se věnuje nejen známějším klíčovým událostem v té době, ale i tomu, jak se žilo běžným lidem, dozvíte se i dost zajímavostí, které jsou už méně známé. Končí to kapitolou, která je zaměřena na rozhovory s pamětníky. Tam jsem velmi ocenila tu různorodost a považuji to za skvělý závěr.
Hlavní rozdíl mezi školním dějepisem a podáním autorky vidím v přidané hodnotě - lidskosti. Může se zdát, že historie je jen plná čísel, ale je fajn si občas uvědomit, že je to především neskutečné množství lidských příběhů. V neposlední řadě autorka ukazuje mnoho cest, po kterých se můžete dále vydat za dalším vzděláváním.
Obálka: 7/10 Na první pohled zajímavá, hodnocení šlo dolů kvůli klasice - zadní strana s doporučeními.
Anotace: Pamatujete na školní dějepis? Vždycky končil druhou světovou. Jenže právě to, co nás v dějáku nenaučili, ovlivnilo naše životy nejvíc. Jak se komunisté dostali k moci, že propaganda byla i v seriálech, že politika do sportu bohužel vždycky patřila nebo že lidé utíkali ze země v horkovzdušném balonu. Nečekejte hromadu dat, ale skutečné příběhy i náladu tehdejší doby. Obojí je důležité znát, protože národ, který nezná svou historii, je odsouzen k tomu ji opakovat.
Ukázka: V Československu byla známá, vracela se opakovaně na místo havárie v den výročí. Vlastní i zápis v Guinessově knize rekordů za to, že přežila „pád z njevyšší výšky bez padáku“. Zemřela v roce 2016.
Ale zpět k tomu, jak se to celé semlelo. Má to totiž všechny náležitosti špionážního thrilleru. Letadlo bylo americké výroby, letělo z Dánska, vlastnili ho Jugoslávci a dopadlo na území tehdy okupovaného Československa. Politika ale kupodivu do vyšetřování tehdy nijak nezasahovala. To bylo spíš výjimečné, jak vám budu vyprávět později. Příčina tragédie byla ale na začátku vyšetřování úplnou záhadou, protože letadlo se zdálo technicky v pořádku. Všechno navíc komplikovalo roční období, byla neustále mlha či tma, což však prý nemělo vliv na bezpečnost letu - foukal jen mírný vítr a ani se nevyskytovaly turbulence. Ani svědci havárie tehdy nedokázali popsat víc, než že slyšeli hluk, dunění, zahřmení a podobně.
Záhadu zčásti rozluštil až anonym, který se den po nehodě ozval švédským médiím. Let byl podle něj cílem bombového útoku chorvatské nacionalistické teroristické skupiny, která útočila na jugoslávské cíle. Vyšetřovatelé následně verzi o výbuchu potvrdili. Trhavina byla uložená v kufru, vybuchla a letadlo se po explozi rozpadlo. Devatenáct lidí vypadlo z trupu ve vzduchu. Piloti byli v kokpitu a podle vyšetřovatelů „se zřejmě snažili zásahem do řízení situaci řešit, avšak vzhledem k charakteru nehody nemohl žádný zásah ze strany pilotů vést k úspěchu“.
„Podíval jsem se k obloze a viděl šikmo letadlo. Jako pytel to dopadalo. Začal jsem hystericky křičet, že spadlo letadlo, dostal jsem pomalu šok. Naši rodiče vyběhli ven, já jsem křičel spadlo letadlo, musíme zachraňovat,“ popisoval České televizi havárii očitý svědek Zdenko Kubík.
Kdo byl za útok skutečně zodpovědný a zda to byli chorvatští extremisté, se nikdy nepodařilo stoprocentně prokázat. Zavazadlo, ve kterém byla nálož, odbavil na letišti pod falešným jménem cestující, který do letadla pak nenastoupil.

Nakladatelství: Motto
Knižní databáze: CBDB, Goodreads