Marco


Autor: Jussi Adler-Olsen
Originální název: Marco Effekten
Překlad: Kristina Václavů
Původní rok: 2012
Rok vydání: 2014
Série: Carl Mørck (5. díl)
Žánr: detektivní, román, thriller
Počet stran: 552
Moje hodnocení: 8/10 Poměrně po dlouhé době jsem se k tomuto dílu mé oblíbené série vrátila. Byla snaha to číst v čase, kdy jsem se nemohla soustředit a čtení bylo odsunuto na vedlejší kolej kvůli událostem v mém osobním životě. Zprvu jsem to přikládala k tomu, že mě zkrátka tento díl nechytl, ale nakonec se ukázalo, že to bylo spíše tou dobou.
Je pravda, že samotný příběh mě zaujal o něco méně než v předchozích dílech, ale kniha se mi opět četla velmi dobře (hodnotím tak po té pauze) a rychle jsem se dostala do prožívání dalších osudů i našich hrdinů z oddělení Q. Byť jsem měla pocit, že tentokrát nedostaly tolik prostoru jako jindy.
Užila jsem si staré známé postavy i ty nové, které zase vnesly do série svěží vítr. Zvláště jsem byla potěšena, kam se vyvíjí postava Hardyho, Carla mi částečně bylo líto, ale zároveň mi to přišlo více realistické. Některé věci nám zkrátka v životě nevychází tak, jak bychom chtěli.
Obálka: 6/10
Anotace: Patnáctiletý Marco netouží po ničem jiném než získat dánské občanství a chodit do školy jako každý jiný. Jeho strýc Zola však vládne rodinnému klanu železnou rukou a nutí Marca a ostatní děti žebrat a krást. Když ale Marco zjistí, že ho Zola pro vlastní prospěch hodlá zmrzačit, pokusí se o nemožné: uteče. Náhodou však při útěku odhalí nebezpečné rodinné tajemství - a hra o život začíná. Podaří se mu získat důkazy? Měl by se obrátit na policii? Prozatím netuší, že mu v patách není jen rodina, ale i někdo další.
Kriminální komisař Carl Mørck se rozhodne záhadného mladíka, který má zjevně co říct k případu pohřešovaného vládního úředníka, zachránit. Carl se svými kolegy Asadem a Rose pozvolna rozplétají nitky rozsáhlé korupční aféry, která je vede ze světa bankovnictví pře ministerstvo zahraničí až do hloubi afrického pralesa.
Nevzalo si oddělení Q tentokrát příliš velké sousto?
Milovníci díla Jussiho Adlera-Olsena se mohu těšit na posílení týmu vyšetřovatelů o další zajímavou postavu...
Ukázka: Hlas ve sluchátku nezněl nikterak spokojeně. „Doufejme, že to postačí. Víme, jak vypadá a taky že kolem krku nosí Starkův řetízek. Postarejte se, aby se ta fotka náhrdelníku, kterou jsi získal, dostala do ruky všem, kdo ho hledají. Až ho uvidíte příště, tak ho koukejte chytit, protože jinak by bylo lepší, kdybyste ho nechali jít, je to jasný? Jestli neví, že ho hledáme, máme šanci ho brzo potkat. Je to jasný?“
Zola přikývl, i když se mu ten tón nezamlouval. Tahle práce už je přišla příliš draho. Bratrovi se to tehdy nelíbilo, protestoval a nechtěl, aby to brali, ale tři sta tisíc dánských korun za zmizení Williama Starka byly velkým lákadlem. Důsledkem jejich tehdejšího rozhodnutí bylo, že polovina klanu byla od konce listopadu, kdy Marco utekl, a zejména v posledních dnech ve svém oboru nevyužita, což se negativně odráželo na výdělku. Když museli žebrotu a zlodějinu natolik přiškrtit, denně jim v rozpočtu chybělo pětadvacet tisíc. Oněch tři sta tisíc, které dostali za únos a vraždu Williama Starka, to už dávno spolklo.
Zatracený Marco. Měl mu šlápnout na krk hned ten den, kdy zjistil, jak mu to myslí.
„Dáme si pozor,“ ujistil svůj kontakt. „Nikam neuteče.“
„Co dělal ve Starkově domě?“
„To nevíme. Nevíme ani, jak ho našel. Ale snažíme se to zjistit.“
„Už jsme o tom mluvili. Mohlo by ho napadnout jít na policii?“
Zola si dobře rozmyslel, jak odpoví. Nemohl jen tak něco plácnout do větru. Samozřejmě není vyloučeno, že by je udal. Ovšem pokud Marco v jáme vedle Starka slyšel, jak se s bratrem baví o zakopávání mrtvoly, pak mu jistě neušla otcova spoluvina.

Nakladatelství: Host
Knižní databáze: CBDB, Goodreads

Adaptace knihy nebo inspirace knihou


Film: Marco, 2021, Dánsko